tiistai 5. toukokuuta 2015

Mekkoja tuottava tehdas

Heti alkuun on nyt varoitettava herkempiä lukijoita, notta tämä saattaa nyt vähän järkyttää: En ole juurikaan neulonut pariin päivään. Minua puraisi nimittäin ompelukärpänen. Lupaan palata pikimmiten neuleiden pariin, mutta juuri nyt hetkeksi tämän neuleblogin valtaa ompelija.


Mitä: Inger / Mekkotehdas aikuisille
Miten: Ihan kuulkaa ompelukoneella
Mistä: Breeze-puuvilla, Eurokangas

Tilannehan on se, että tykkään ommella mekkoja, mutta minua ei ole opetettu ompelemisen saralla sitten yläasteen jälkeen, ja siitä on aikaa. Niin, että en osaa mitään hienoja ompelukikkoja. Juuri nyt toivoisin kuunnelleeni opettajan höpinöitä hiukan tarkkaavaisemmin. Sovitusnukkekin löytyy, jolle saa väänneltyä oikeat ympärysmitat, mutta kun se on silti ihan eri mallinen kuin minä. Olen aika monta mekkoa surrutellut itselleni, mutta jälki ei aina ole ihan yhtä hienoa kuin soisin sen olevan.


Pitkään aikaan ei ole tullut kokeiltua vaatteiden ompelemista. Tovi sitten selvisi, että kauppoihin on ilmestynyt uudenkarhea opus Mekkotehdas aikuisille. Jesh! Pääsin selailemaan sitä Kierot Puikot -retriitissä ja kävin sitten heti tilaisuuden tullen ostamassa oman kappaleen - sekä tietty samoin tein kankaat ensimmäiseen mekkoon. Ja tässä se nyt on.


Ihan ensimmäiseksi halusin toteuttaa Inger-mekon. Se näytti sopivalta arkikäyttöön 3/4-hihoineen ja rentoine malleineen. Rento se tosiaankin on. Oikeastaan jopa vähän turhan iso, mutta kokeilemalla oppii. Suurin osa kirjan malleista on muutoinkin hyvin väljiä mitoitukseltaan ja niitä on tarkoitus käyttää vyön kanssa. Se sopii minulle erinomaisesti, sillä kaipasin nimenomaan mekkoja, jotka ovat mukavia päällä.


Sain heti yllättyä positiivisesti, sillä mekko oli ihan helppo tehdä. Minä osasin! Ja siitä tuli yksi siisteimmistä ompeluksistani koskaan. Ohje oli selkeä ja helppo. Miinusta ainoastaan siitä, että ohjeistuksessa oli unohdettu käskeä ompelemaan etukappaleen muotolaskokset, jotka kyllä kaavoihin oli merkitty selkeästi. Mekko on selkeälinjainen ja simppeli ommeltava. Tähän ei tehty edes vuoria, joten sen surruttelee ihan hujauksessa. Minulle ainakin mekko alusta loppuun valmiiksi kuudessa tunnissa on nopeaa.


Olen aina ollut kovin suurpiirteinen ompelija ja tehnyt oman pään mukaan vähän sinne päin. Miten nyt on sattunut parhaiten itselle sopimaan. Tätä mekkoa lähdin ompelemaan kiltisti ohjeiden mukaan ja heti opin uutta. Luulen, että muille tämä ei ollut uutinen, mutta minä opin viimein sen, että langansuunnalla on ihan oikeasti merkitystä, kun leikkaa mekon kappaleita kankaasta. Mekon kaula-aukko viimeisteltiin nimittäin samasta kankaasta leikatulla vinokaitaleella. Ja se kuulkaa venyy. Mulla on ihan sellainen olo kuin olisin päässyt salaseuran jäseneksi. Sellaisen salaseuran, jonka jäsenet osaavat viimeistellä ompeluksensa siististi.


Mekko on ollut valmistumisestaan asti päälläni lähes tauotta. Se on ihan paras. Ja toimii minusta eri nätisti lötkön neuletakin kaverina. Niin, että älkäätten hätääntykö, kun tässä on luvassa viikon - parin verran mekkojuttuja. Sitä kun neulebloggaaja tarvitsee mekkoja, joiden kanssa sitten neuleitaan kuvata.

Niin, vallan meinasi unohtua mainita. Neuletakki on vanha rakas, josta löytyy turinointia täältä.

Neulisti

21 kommenttia:

  1. Onpas ihana mekko! Minuakin himottaisi ostaa itselleni se kirja... :-)

    VastaaPoista
  2. Tosi kiva mekko! Ei ompelu onneksi kovin paljon hankalampaa ole kuin neulominen. :) Pitäisi varmaan itsekin ostaa tuo kirja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veikkaan, että aika paljon tulee nyt kesällä vastaan tän kirjan malleilla toteutettuja kesämekkosia. :)

      Poista
  3. Ai että se on kyllä upea! Ja monikäyttöinen, tuon leveän nahkavyön ja reilun villatakin kanssa laittasin vielä kunnon bootsit :) Ja sirompi vyö ja korut ja kampaus niin oot valmis kesähäihin! Mie en oo vielä kirjkauppaan päässyt, mutta kangasvarastosta etsin jo kolmeen mekkoon kankaat :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha. :D Et ilmeisesti ymmärtänyt, että kuvissa on nimenomaan pistetty jalkaan mun ronskeimmat bootsit. Tästä, jos haluaa kunnommat bootsit meikäläisen kenkälaatikosta kaivaa, niin ne on sitten jo kumisaappaat. :D

      Oon kyllä näiden ompelusten myötä tullut siihen tulokseen, että mun tarvitsee todellakin hankkia sellainen siro vyötäröllä käytettävä vyö.

      Poista
  4. tosi kiva! vitsit mun pitää myös hankkia varmaan tuo kirja :D koska tähän mennessä mun ompelu on sitä että suattaapi olla että on kaava tai suattaapi olla että ei oo. ja sit mä ompelen just vähä sinne päin, myöskin yläasteaikaisin opein :D (ala-asteellahan mulla oli puukässä...)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on musta aika sopivan matalan kynnyksen kirja aloitella ompelemista ohjeiden kanssa. :)

      Poista
  5. Ottobre lehdestä löytyy myös hyviä kaavoja. Ja ohjeita seuraamalla voi oppia uutta. Heillä on myös mallipalvelu, johon voi kilauttaa ellei kaikkea ymmärrä.
    t. M#

    VastaaPoista
  6. Voi hitsit, miten ihana mekko! Mä olen jo vuode verran kerännyt rohkeutta ja viitseliäisyyttä kaivaa ompelukone naftaliinista, mutta Mekkotehtaassa taitaa piillä se viimeinen sysäys. Ja hei, villatakit tarvitsevat aina helmoja kavereikseen! ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nyt sitten viimein tositoimiin pitkästä aikaa! Villatakit todellakin huutavat mekkoja kaverikseen. :)

      Poista
  7. Mekot ovat kivoja. Kunpa niitä pitäisi enemmän...

    VastaaPoista
  8. Kiva mekko tämäkin. Noita Aikuisten mekkotehtaan mekkoja putkahtelee tällä hetkellä kuin sieniä sateella. Kivoja kaikki. Eivät ehkä mun vaatevarastoon sopivia, mutta kivoja ja kantajiensa näköisiä. Mullekin on iskenyt nyt sitten mekkokuume. Mekkotehdasta mulla ei ole, mutta bongailin jo korvaavia ohjeita tossa...

    VastaaPoista
  9. Hieno on! Kangasvarastosta löytyy tällä hetkellä vain joustavia kankaita, joten tien pitäisi viedä seuraavaksi kangaskaupan kautta!

    VastaaPoista
  10. Niin kiva! Kesäinen ja suloinen. Nyt himottaa tuo opus, vaikka taloudesta ei löydy edes konetta ja epäilen myös kärsivällisyyden riittävyyttä ompelun suhteen :D

    VastaaPoista
  11. No voi jestas, sähän olet oikein monitaituri!
    Jos uskaltaisin, niin tällaista voi yrittää. Jos siis osais käyttää mekkoja :-D

    VastaaPoista
  12. Varma kevään merkki kun rupeaa ompelututtamaan! Ja netti on nykyään pullollaan kaikenlaisia kivoja ompelukikkoja ;) Tuo kukkakangas on aivan ihana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep. Se näyttää ihanasti akvarellimaalaukselta. :) Mä olen kovasti kaivannut kukkamekkoja vaatekaappiin. Kaupoista niitä on vähän haastava löytää, niin täytyy ommella itse.

      Poista
  13. Näyttää vahvasti siltä, että joutuu lähtemään kirjakauppaan... Ihana!!

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...