Miehille on usein haastavaa keksiä hyviä neulelahjoja. Soikeistuin onnesta, kun bongasin tämän kuin velipojalle suunnitellun villaisen pyöräilykaulurin.
Mitä: Ninja Bike Mask (of awesomeness) / Jennifer Wang
Miten: Pyöröpuikot 2.5 mm
Mistä: Colinette Jitterbug, 101 g
Toiseksi viimeinen joululahja osoitti aatonaatonaattona valmistumisen merkkejä, joten päätin, että kurvaan vielä aatonaattona lankakaupan kautta ja neulaisen veljelle aikomani kaulurin. Ja kyllähän se lopulta aika lailla vuorokaudessa onnistui.
Ensin on puhuttava hetki langasta. Tämä oli ensi kosketukseni Jitterbugiin ja olen kyllä nyt hiukan rakastunut. Pehmoinen lanka soljui käsissä. En oikein harrasta sinistä, mutta tämä Velvet damson. Ah! Upean syvä sinisen sävy. Ihana!

Ja palataanpa sitten pihvin eli ohjeen ja mallin pariin. Malli on kerta kaikkiaan nerokas. Aivan mieletön. Tämän kehittänyt nainen on nero. Neulominen aloitettiin yläreunasta väliaikaisella aloituksella. Väliaikaisella siksi, että se myöhemmin purettiin ja silmukat pääteltiin. Näin siksi, että aloitureuna usein jää herkästi kiristämään eikä se käy laatuun tällaisen kaulurin kanssa. Hiukan aloitusreunan jälkeen muotoiltiin nenä lyhennetyin kerroksin ja sitten neulottiin sierainten ja suun kohdalle hiukan pitsiä, jotta ilma kulkisi paremmin. Seuraavaksi muotoiltiin leuka kavennuksin ja lyhennetyin kerroksin. Tästä tuli hiukan kantapäätä muistuttava ratkaisu. Sen jälkeen kavenneltiin silmukoita istuvaa kaulaa varten ja lopuksi tehtiin kahdenlaisia lisäyksiä, jotta kauluri asettui somasti hartioille. Jos en vielä maininnut, niin nerokkuutta. Tämä on minusta villainen kuonokoppa.

Ohje ei sitten ollut mitenkään täydellinen. Kovasti puuhattiin silmukkamerkkien kanssa, mutta aina jäi epäselväksi, siirrettiinkö vanhoja merkkejä vai asetettiin uusia, siitä puhumattakaan, että olisi kerrottu, jos merkit pitää joskus ottaa poiskin. Nenän muotoilut menivät tämän takia vinoon. Olisin ottanut uusiksi, jos olisi ollut aikaa ja rahkeita. Silmukkamerkkisekoilujen lisäksi ohjeessa suositeltiin 2.25 mm puikkoja ja DK-vahvuista lankaa. Siis anteeksi kuinka? Kenen ranteiden pitäisi semmoista kestää? Ohjeessa oli kerrottu silmukkamäärät myös fingeringille, mutta niitä noudattaen kaulurin sisään olisi mahtunut kaksi päätä. Sain sopivan sillä, että käytin tätä heavy fingering -lankaa ja ohjeen DK-silmukkamääriä. En suosittelisi siis aloittelijalle ensinkään. Kokenut neuloja tästä selviää, mutta tarkkana saa olla ja hoksottimiaan käytellä kaiken aikaa. Suunnittelijan puolustukseksi on kyllä sanottava, että hän ihan reippaasti kertoo ohjeen olevan täysin raakile, jonka on pistänyt tarjolle yleisön vaatimuksesta. Ja ilmainenkin se vielä on. Mutta haastava seurattava kaikkine pikku virheineen. Että teitä on varoitettu, jos innostuitte ideasta.

Ohjeen pienistä haasteista huolimatta olen valmiiseen kauluriin huisin tyytyväinen. Jos harrastaisin talvipyöräilyä, tekisin samoin tein itselleni samanlaisen. Ja tätä Jitterbug-asiaa, sitä on saatava oitis lisää!
Neulisti